بخش صنعت و معدن در گیلان با دارا بودن سهم اقتصادی بالای کشور، دارای تعامل گسترده ای با سایر بخش های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه می باشد، که می تواند از جمله موثر ترین پیشران های اقتصادی کشور باشد. همچنین توجه کنید آشنا بودن با وضعیت موجود، داشتن برنامه و سیاست در این بخش می تواند تصویر روشنی از وضعیت و توان آینده اقتصادی ایران در اختیار مخاطبان قرار دهد.

بخش صنعت و معدن در گیلان با دارا بودن سهم اقتصادی بالای کشور، دارای تعامل گسترده ای با سایر بخش های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی جامعه می باشد، که می تواند از جمله موثر ترین پیشران های اقتصادی کشور باشد. همچنین توجه کنید آشنا بودن با وضعیت موجود، داشتن برنامه و سیاست در این بخش می تواند تصویر روشنی از وضعیت و توان آینده اقتصادی ایران در اختیار مخاطبان قرار دهد.

صنعت جوشکاری چیست؟


اتصال و یکدست کردن مصالح به یکدیگر با استفاده از حرارت و یا بدون کمک فشار و یا مواد پرکننده اضافی را جوشکاری گفته می شود. همچنین مصالحی که باید اتصال یابند را فلز مبنا و ماده ای که این اتصال را ایجاد می‌کند، فلز پرکننده یا فلز جوش می‌نامند. به منظور ذوب فلز مبنا و فلز جوش، از حرارت استفاده می‌گردد تا مواد به شکل سیال تبدیل شده  و تداخل آن ها میسر باشد.

در جوشکاری فولادهای ساختمانی متداول ترین روش، بهره گیری از انرژی برق به عنوان منبع حرارت می باشند. به همین خاطر معمولا از قوس الکتریکی استفاده می کنند. قوس الکتریکی را می توان تخلیه‌ی جریان بزرگ، بین فلز جوش (الکترود یا سیم جوش) و فلز مبنا که میان ستونی از مواد یونیزه معروف به پلاسما صورت می‌گیرد، تعریف کرد. در این روش جوشکاری فرایند ذوب و اتصال با جریان مواد، در حین قوس و بدون وارد کردن فشار انجام می پذیرد.

جوشکاری به وسیله قوس الکتریکی


از جمله پرکاربردترین و آسان ترین روش ها برای اتصال فولادهای ساختمان، استفاده از روش جوشکاری قوس الکتریکی با الکترود می باشد. در این روش حرارت مورد نیاز با ایجاد کردن قوس الکتریکی میان الکترود روکشدار و اجزایی که می بایست اتصال یابند، به وجود می آید.

الکترود روکشدار در حین جوشکاری  با ذوب شدن و انتقال به فلز مبنا، مورد استفاده قرار می گیرد. فلز الکترود به ماده پرکننده بدل شده و بخشی از روکش به گاز محافظ و بخش دیگر آن به گل جوشکاری تبدیل می گردد. روکش الکترود از مخلوطی گل مانند که شامل سیلیکات های سخت کننده و مواد دیگری همچون اکسیدها، کربنات‌ها، فلورایدها و آلیاژهای فلزی و سلولزی می‌باشد، تشکیل شده است. این مخلوط با پخته و فشرده شدن سبب سختی، خشکی و ایجاد تراکم بالا در روکش می گردد.

وظایف روکش الکترود



  • تشکیل سپر گازی، هوا را جدا کرده و قوس را ثابت نگه می دارد.

  • با وارد کردن مواد دیگری همچون احیاکننده ها به فلز جوش، سبب بهبود بافت ساختمانی آن می گردد.

  • با تشکیل روکشی از گل جوشکاری روی حوضچه مذاب و جوش سخت شده، علاوه بر حفاظت آن‌ها در برابر اکسیژن و نیتروژن هوا، از سرد شدن سریع جوش نیز جلوگیری می‌کند.

1 2 3 70

بخش صنعت و معدن در گیلان علاوه بر این که می‌تواند دارای سهم بالایی در ساماندهی معیشت جامعه باشد. همچنین می تواند اقتدار و کارآمدی کشور را برای دستیابی به امنیت، عدالت، رفاه، آزادی، استقلال و عزت ملی تقویت نماید. ساختار سیاست گذاری و مدیریت بخش تولید و بازرگانی در ایران در طول تاریخ با تغییرات و تحولات بسیار زیادی رو برو بوده است. در حال حاضر متولی بخش ساخت و بازرگانی در ایران وزارت صنعت، معدن و تجارت است که از لحاظ ساختار سازمانی به سه بخش اصلی تقسیم می شود. حوزه ستادی، حوزه سازمان های تابعه و حوزه سازمان های استانی که در 31 استان کشور مستقر هستند.

صنعت سنگ در گیلان


استخراج و استفاده از سنگ ساختمانی در گیلان مقوله ای نیست که تنها به کشور یا شهر ما محدود شود. بلکه این مصالح مهم و پرکاربرد در سراسر جهان استخراج شده و در پروژه های عمرانی مورد استفاده قرار می گیرند. این مسئله سبب شده است تا بررسی سنگ های ساختمانی ایرانی از دیدگاه گسترده تر و با توجه به جایگاه آن در سطح جهان اهمیت بالایی داشته باشد. انواع سنگ های ساختمانی در نقاط مختلفی از جهان استخراج می شوند. در کشور ما نیز سنگ های متنوعی از معادن استان های کشور استخراج می شوند. در واقع می توان سنگ های ساختمانی ایرانی را یکی از سرمایه های ملی بسیار مهم در کشورمان دانست.

سنگ ساختمانی


برای درک پراکندگی ذخایر سنگ ها در نقاط مختلف کشور، می بایست به بررسی آن‌ها بر اساس نوع سنگ مورد نظر بپردازیم. چرا که هر یک از انواع سنگ های ساختمانی ایرانی در مناطقی خاص فراوانی بیشتری دارند. توجه داشته باشید که سنگ های ساختمانی در بسیاری از استان‌های کشور یافت می‌شوند.

معادت سنگ های ساختمانی


سنگ های ساختمانی ایرانی با پراکندگی معقولی در استان های مختلف کشور یافت می شوند. اکثر معادن سنگ های مرمریت و چینی در لرستان واقع شده اند. این استان نیز چیزی در حدود 70 معدن سنگ مرمریت و چینی دارد. می توان گفت صنعت سنگ ساختمانی ایران حدود 30 درصد از مایحتاج خود را از این استان تامین می‌کند. سالانه بیش از یک میلیون تن سنگ از معادن این استان استخراج می‌شوند.

صادرات در صنعت سنگ















از نظر میزان ذخایر سنگ ساختمانی ایران، در مقام هشتم جهان قرار دارد. سنگ های ساختمانی ایرانی به نقاط مختلفی در سراسر جهان صادر می‌شوند. برخی از سنگ‌های منحصربه‌فرد ایرانی نظیر تراورتن آذرشهر شهرتی جهانی داشته و بسیاری از سنگ‌های محبوب و پرکاربرد در جهان، تنها در کشور ما استخراج می شوند.

سنگ های ایرانی در شکل های مختلف خام  و فرآوری شده در اندازه های تایل و اسلب صادر می شوند. مقصد این سنگ های صادراتی ایران اغلب محدود به کشورهای همسایه و حاشیه خلیج فارس می شود. حجم زیادی از این صادرات به کشورهایی نظیر ترکیه، عراق، افغانستان و روسیه انجام می شود. البته کشورهای اروپایی نظیر ایتالیا نیز از واردات سنگ های کوپ ایرانی و فرآوری آن ها و بهره مندی از ارزش افزوده ی آن ها استقبال می کنند.